Yılın belirli günlerinde, belirli gruplar ya da kişiler olarak bir şeyleri kutluyoruz. Bunlar için harcamalar yapıyoruz; çünkü bu harcamaları yapmamız da bir şekilde kapitalist sistemin bir enstrümanı haline gelmiş durumda. Harcamalıyız, harcamamız için de belirli kıvılcımlar gerekiyor.

Ben bu durumları Tek Gecelik Pazarlama-One Night Stand Marketing olarak adlandırıyorum. Kısa ve bir döneme özel olarak, bir gruba ya da ortak bir amacı bulunan kişi topluluklarına yönelik girişilen yoğunlaştırılmış pazarlama etkinlikleri olarak özetleyebileceğim bu faaliyetleri şu günlerde özellikle yaşıyoruz. Nasıl mı? 14 Şubat Sevgililer Günü geliyor ve sevgilinize hediye alacaksınız! Çünkü düzen sizden bunu istiyor! Dünyada yaklaşık 21 milyar Amerikan doları düzeyinde bir para sadece bu gün için harcanıyor. Sahi, sevgilinizle sadece bir gün mü sevgilisiniz? O zaman bilemem tabii.

Bu durum sadece Sevgililer Günü yanılsamasıyla sınırlı değil elbette. ABD’deki Super Bowl üzerine yoğunlaşan milyarlarca dolarlık harcamalar, Çin’in yeni Çin yılı kutlamaları, dini bayramlara özel pazarlama faaliyetleri de bu kavram altında değerlendirilebilir. Yılın sadece belirli bir döneminde, belirli bir hedef kitle için düzenlenen pazarlama etkinlikleri.

Bu etkinlikler öyle büyük boyutlarda oluyorlar ki, iletişim kanallarını büyük oranda kaplayarak o dönemler özelinde alıcılarımızı da ziyadesiyle meşgul ediyorlar. Her yerde Sevgililer Günü’ne özel ürünlerin duyurumlarıyla karşılaşıyoruz. Bimeks’ten Sevgililer Günü’ne özel iPad2 kılıfı, Vestel’den Sevgililer Günü’ne özel televizyon derken olay Yörsan’ın kalp şeklinde kaşar üretmesine kadar(Sevgililer Günü’nde Yörsan’dan Kalp Şeklinde Kaşar) gitmiş durumda. Sevgilinize kaşar vereceksiniz sevgililer gününde. Mükemmel!

Bu bağlamda değerlendirilebilecek pazarlama faaliyetlerinin çoğunluğu bence pazarlama faaliyetlerinin ruhuna aykırı. Salt tüketim yaratmak için üretilen sakil ürünler mevcut. Sırf sevgililer günü için monitör boyutu olan 22 inç bir LED TV almak bana pek mantıklı gelmiyor.

Yılbaşını da düşünmek gerekiyor. Sadece bir gece için hediyeler alıyoruz, kırmızılara bürünüyoruz ve derken bir de bakmışız elimizde milyonlarca TL’lik umudun emaresi olan Milli Piyango kuponu. Her şey, sadece tek bir gece için!

Siz ne durumdasınız? Hayatınız tek gece için mi yoksa daha değerli bir hayat için mi? One Night Stand Marketing-Tek Gecelik Pazarlama kafasındaysanız markanız da gelip geçer bir marka olmaya mahkum olacaktır. Oysa kuruluş amacınız dünyanın sonuna kadar varolmak.

Ve şunu unutmamalı: Pazarlama tükettirmek ve insanların ceplerinden paralarını almak değil, insanlara, karşılığında değer ödenebilecek şeyleri onlar için sunmaktır.

Ertesi günde de sevilen bir marka olmanız dileğiyle…