Grup satın alma sitelerinden sonra Türk halkının hayatına giren bir diğer alışveriş metodu da belirli sürelerle çeşitli firmalarla anlaşıp onların ürünlerini indirimli olarak satışa sunan özel alışveriş kulüpleri oldu. Markafoni, Trendyol, Morhipo, Limango, Clubboon, 1V1Y gibi sitelerde karşımıza çıkan bu alışveriş modeli özellikle çevrimiçi alışveriş yapan kitlenin ilgisini o kadar çok çekti ki, yüksek meblağlar karşılığında önemli yabancı ortaklar da bu tip firmalara yatırım yapar hâle geldi.

Bu sitelerin başlangıçta bir ortak noktası vardı: belirli dönemler için -bir zaman sonra aynı firmaları çokça görmeye alıştığımız- çeşitli firmalarla özellikleri seri sonu ürünlerinin genelde küçük miktarlarda indirimli satışını yapmaları. 2012 yılında yazdığım Lüksün Fırsatı Olmaz adlı yazıda irdelediğim gibi bazı firmaların yanlış şekilde yer aldığı bu platformlar gitgide büyürken iletişim dilleri de biraz farklılaştı.

brandtalks-markafoni-her-alisveris-bir-ask

Örneğin daha önce BrandTalks’ta Markafoni’yi Markafonik Aşk çalışmasıyla incelemiştik. Temelde Markafoni’de de diğerlerinde de kadınlara yönelik bir hedef kitle çalışması yanında kadınların alışverişe düşkünlüklerinin de hedef alındığı çalışmalar ortaya çıktı. Bunu diğer alışveriş kulüpleri de bir aşamaya kadar takip etti. Kadınların çeşitli yaş gruplarındaki alışveriş alışkanlıkları ya da davranışları ayrıca akademik olarak irdelenmesi gereken bir konu olsa da büyümek isteyen bu sitelerin daha çok kadın odaklı olması garipsenecek bir durum değildi.

Ancak 2013’ün sonu yani 2014 yılbaşı yaklaşırken ortaya farklı bir düşüncenin çıktığını fark ettim. Zaman zaman bu tip uygulamaları yapıyorlardı ancak Morhipo bu sefer biraz daha fazla önem vermişti: alışverişin kişisel olanından öte özel günlerde hediye olarak kullanılabilirliği.

brandtalks-woman-shopping

Morhipo’nun yılbaşı temalı dış mekan uygulamalarında 2014 yılbaşı için “aradığımız hediyelerin Morhipo’da olduğu” özellikle yer almaktaydı. Morhipo’nun bu sefer fırsat alışverişlerinin kişiye özel olmayacağı düşüncesine bu yılbaşı için daha fazla önem verdiğini gördüm. Bu da onların kişilerin sürekli olarak kendilerine alışveriş yaptıklarında bir süre sonra duracakları ve alışverişin yani Morhipo’nun gelirlerinin devamlılığı için alışverişin çehresinin de değişeceğini öngördüğünü düşünmeme neden oldu. Morhipo bu şekilde çevrimiçi dönemsel fırsat sitelerinin kadın odaklı kişisel alışveriş dilindeki iletişimini de bu şekilde değiştirebilir. Eğer Morhipo bu şekilde ayrışmayı başarırsa, kişilerin sevdikleri için de yapabilecekleri alışverişler için dönemsel fırsatları kullanmaları için bir tercih hâline gelebilir.

Morhipo bunu başarırsa artık kısırlaşmış bir algıyı da dönüştürmek suretiyle fırsat sitelerine yeni bir yol açabilir. Ancak hemen hatırlatalım: bu algı kolayca taklit edilebilecek kadar özelliksiz. O nedenle Morhipo fırsat sitesi modeliyle her bakıldığında sevdiklerimiz için güzel hediyeler bulabileceğimiz ürünleri harmanlayarak sağlam adımlarla ilerlemeyi seçmeli diye düşünüyorum.

Tabi bu aşamada Morhipo’nun ihtiyacı olan en önemli şey hizmet standardizasyonunu sürekli olarak iyileştirmek. Yaklaşık 10 gün önce verdiğim bir sipariş bugün elime stokta görünen ürünlerden bazıları olmadan geçiyorsa herhangi bir hediyenin zamanında ulaşmayacağına ilişkin bir kanaatimizin oluşması Morhipo için pek de olumlu olmayacaktır. Evet, gerçekten bugün elime geçti ve bu kadar zaman aldı!

brandtalks-boyner-holding

Boyner’in mağazacılık deneyiminden beslenen Morhipo’nun gidişatını olumlu gördüğümü söylemekle beraber yapılacak daha çok şey olduğunu da belirteyim.

Sevgi ve saygılarımla.

Brand Talks’ta 14 Ocak 2014 tarihinde https://brandtalks.org/2014/01/morhipo-alisveris-algisini-degistiriyor/ adresinde yayınlanmıştır.